Tabačka Kulturfabrik Terra incognita Spišský Jeruzalem

Európa v pohybe

Cieľom 3. balíka opatrení Európa v pohybe je ponúknuť všetkým európskym občanom bezpečnejšiu premávku, ekologickejšie vozidlá a vyspelejšie technologické riešenia, a zároveň podporiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ.

Podpredseda Európskej komisie zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič dnes predstavil tretí a posledný súbor opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému. Tento nadväzuje na predchádzajúce balíky Európa v pohybe z májanovembra 2017

Súčasťou dnešných iniciatív sú preto tieto prvky: integrovaná politika bezpečnosti cestnej premávky, ktorá obsahuje opatrenia pre vozidlá a bezpečnosť infraštruktúry; vôbec prvé normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá; strategický akčný plán pre vývoj a výrobu batérií v Európe a výhľadová stratégia prepojenej a automatizovanej mobility. S týmto tretím balíkom Európa v pohybe Komisia uzatvára svoj ambiciózny program modernizácie mobility.

Pri tejto príležitosti slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič vyhlásil: „Mobilita prekračuje nové technologické hranice. Vďaka poslednému súboru návrhov v rámci energetickej únie pomáhame nášmu priemyslu udržať si vedúce postavenie. Vytváraním kľúčových technologických riešení, vrátane udržateľných batérií, ako aj zavádzaním kľúčovej infraštruktúry sa priblížime k nulovej úrovni v troch oblastiach: pri emisiách, preťažení a nehodách.“

Komisia chce dnešnými iniciatívami zabezpečiť hladký prechod na bezpečný, čistý, prepojený a automatizovaný systém mobility. Komisia nimi zároveň vytvára prostredie, ktoré európskym firmám umožní vyrábať tie najlepšie, najčistejšie a najviac konkurencieschopné výrobky.

Bezpečná mobilita

Komisia navrhuje, aby boli nové modely vozidiel vybavené 19 zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ako je zdokonalená záchranná brzda, asistenčný systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu alebo systémy detekcie chodcov a cyklistov pre nákladné vozidlá. Okrem toho Komisia pomáha členským štátom systematicky identifikovať nebezpečné úseky ciest a lepšie zacieliť investície. Tieto dve opatrenia by mohli v období rokov 2020 – 2030 zachrániť až 10 500 životov a zabrániť približne 60 000 zraneniam.

Čistá mobilita

Na dokončenie svojho programu nízkoemisnej mobility Komisia predkladá vôbec prvé emisné normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. V roku 2025 budú musieť byť priemerné emisie CO2 z nových nákladných vozidiel o 15 % nižšie ako v roku 2019.  Tieto ciele zároveň umožňujú dopravným spoločnostiam výrazne ušetriť vďaka nižšej spotrebe pohonných hmôt (25 000 EUR za päť rokov). Komisia sa usiluje o ďalšie zníženie emisií CO2 aj tým, že zjednodušuje podmienky pre vývoj aerodynamickejších nákladných vozidiel a zlepšuje označovanie pneumatík. Okrem toho predkladá všestranný akčný plán pre batérie, ktorý umožní v Európe vytvoriť konkurencieschopný a udržateľný „ekosystém batérií“.

Prepojená a automatizovaná mobilita

Komisia dnes navrhuje prijať stratégiu, ktorej cieľom je urobiť z Európy svetového lídra v plne automatizovaných a prepojených systémoch mobility. Stratégia sa sústreďuje na novú úroveň spolupráce medzi účastníkmi cestnej premávky, ktorá by mohla nesmierne obohatiť celý systém mobility. Doprava bude bezpečnejšia, čistejšia, lacnejšia a dostupnejšia pre starších ľudí, ako aj ľudí so zníženou pohyblivosťou. Navyše Komisia navrhuje plne digitalizovať prostredie výmeny informácií v nákladnej doprave. Tým sa obmedzí byrokracia a vytvoria digitálne informačné toky pre logistické operácie.

Autor/zdroj: Archív KSK
Zverejnil: Mgr. Štefan Zachariaš
Vytvorené: 17.05.2018 06:00
Upravené: 16.02.2019 10:01