V Európe začínajú platiť nové pravidlá pre čistejšie a bezpečnejšie autá
Miesto: BruselZajtra nadobudne účinnosť nariadenie EÚ o schvaľovaní motorových vozidiel a o dohľade nad trhom s nimi.
V novom nariadení, ktoré bolo prijaté v máji 2018, sa významne prepracovali a sprísnili podmienky typového schvaľovania a vylepšený bol aj systém dohľadu nad trhom. Vďaka novým pravidlám sa zvýši úroveň kvality a nezávislosť typového schvaľovania a testovania vozidiel, rovnako sa zvýši aj počet kontrol automobilov, ktoré sú už na trhu EÚ, a posilní sa celkový systém prostredníctvom prísnejšieho európskeho dohľadu.
Kľúčové prvky nových pravidiel EÚ:
- Nezávislosť a kvalita testovania pred uvedením automobilu na trh - technické služby, ktoré vykonávajú skúšky a kontroly nových modelov áut, prejdú pred udelením poverenia od členského štátu nezávislým auditom, ktorý sa bude opakovať, ak si budú chcieť poverenie zachovať. Vnútroštátne schvaľovacie úrady sa budú navzájom hodnotiť.
- Kontrola automobilov, ktoré už sú na trhu - členské štáty sú odteraz povinné pravidelne testovať minimálny počet automobilov. Zároveň môžu na svojom území prijať ochranné opatrenia proti vozidlám, ktoré nie sú v súlade s právnymi predpismi bez toho, aby museli čakať na kroky úradu, ktorý vydal typové schválenie.
- Európsky dohľad - Európska komisia môže teraz vykonávať kontroly dodržiavania požiadaviek a kontroly zhody vozidiel v laboratóriách alebo na cestách. Ak výrobcovia porušia právne predpisy o typovom schvaľovaní, Komisia môže nariadiť stiahnutie výrobkov z obehu v rámci celej EÚ a uložiť im sankcie do výšky 30 000 eur na automobil.
Komisia poskytla Spoločnému výskumnému centru (JRC) dodatočné zdroje, aby prevzalo túto novú úlohu v rámci dohľadu nad trhom. Centrum tak získalo financie na ďalších zamestnancov, prevádzkové náklady a výstavbu 2 nových laboratórií. Nové pravidlá typového schvaľovania navrhla Komisia v roku 2016 v nadväznosti na škandál Dieselgate.
Podrobnosti:
Generálne riaditeľstvo pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a MSP
Autor/zdroj:
Archív KSK
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
31.08.2020 06:00
Upravené:
03.11.2022 15:01