Zdaňovanie v digitálnej oblasti
Európska komisia navrhuje nové opatrenia, aby všetky podniky v EÚ platili spravodlivé dane. Cieľom opatrení je to, aby sa EÚ stala svetovým lídrom pri navrhovaní daňových zákonov vhodných pre modernú ekonomiku a digitálny vek.
Veľké digitálne spoločnosti prevádzkujúce sociálne médiá, kolaboratívne platformy či poskytovatelia online obsahu výrazne prispievajú k hospodárskemu rastu v EÚ, čo sa však týka ich zdaňovania, súčasné daňové pravidlá ich globálnosť a široký dosah doteraz nezohľadňovali.
Navrhnuté pravidlá boli vytvorené tak, aby sa vzťahovali aj na globálne digitálne spoločnosti, ktoré by mali platiť spravodlivý podiel daní zo svojich príjmov z činností prebiehajúcich online či virtuálne. V opačnom prípade existuje reálne riziko pre verejné príjmy.
Európska komisia dnes predstavila dva legislatívne návrhy:
1. Reforma pravidiel zdaňovania právnických osôb – dlhodobejšia perspektíva
- možnosť pre členské štáty zdaňovať zisky vznikajúce na ich území, aj keď tam podnik fyzicky nesídli
- online podniky by prispievali k verejným financiám rovnako ako tradičné „kamenné“ spoločnosti
- digitálna platforma bude mať „digitálnu prítomnosť“, teda virtuálnu stálu prevádzkareň v členskom štáte, ktorá sa bude považovať za zdaniteľnú, ak bude platforma spĺňať jedno z týchto kritérií:
- ročné príjmy v danom členskom štáte nad 7 miliónov eur,
- má v členskom štáte v priebehu daňového roka viac než 100-tisíc používateľov,
- medzi podnikom a odberateľmi jeho služieb vznikne v rámci daňového roka viac než 3-tisíc obchodných zmlúv.
Novými pravidlami sa mení aj to, ako sa zisky budú deliť medzi členské štáty, aby sa lepšie zohľadnilo, ako spoločnosti dokážu vytvárať hodnotu online – napríklad v závislosti od toho, kde sa používateľ nachádza v čase spotreby.
2. Dočasná daň
- z hlavných digitálnych činností, ktoré v súčasnosti v EÚ vôbec nie sú zdaňované
- na príjmy vytvorené z činností, kde používatelia zohrávajú významnú úlohu pri vytváraní hodnôt a ktoré sa najťažšie zachytávajú súčasnými daňovými pravidlami, ako sú:
- príjmy z online predaja reklamného priestoru,
- príjmy z digitálnych sprostredkovateľských činností, ktoré používateľom umožňujú vzájomnú interakciu a ktoré dokážu uľahčiť predaj tovaru a služieb medzi nimi,
- príjmy z predaja údajov získaných na základe informácií, ktoré poskytli používatelia.
Daňové príjmy by sa vyberali v tých členských štátoch, kde sa nachádzajú používatelia, a uplatňovali by sa len na spoločnosti s celkovými ročnými celosvetovými príjmami vo výške aspoň 750 miliónov eur a príjmami v EÚ vo výške aspoň 50 miliónov eur.
Zdaňovanie v digitálnej oblasti
Autor/zdroj:
Archív KSK
Zverejnil:
Ing. Peter Kupčík
Vytvorené:
22.03.2018 06:00
Upravené:
03.11.2022 11:29