[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...
Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Zoznam sekcií; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.
Miesto: BruselPrvá časť z 26. novembra prvýkrát odštartovala vykonávací cyklus v rámci nového rámca správy hospodárskych záležitostí. Nadväzuje na ňu dnes zverejnená druhá časť, ktorá zahŕňa návrh Komisie na odporúčanie o hospodárskej politike eurozóny na rok 2025, správu o mechanizme varovania na rok 2025 a návrh Komisie na spoločnú správu o zamestnanosti na rok 2025.
Návrh odporúčania o hospodárskej politike eurozóny na rok 2025
Tohtoročné odporúčanie pre eurozónu vyzýva členské štáty, aby konali individuálne, a to aj prostredníctvom vykonávania svojich plánov obnovy a odolnosti, ako aj kolektívne v rámci Euroskupiny s cieľom zlepšiť konkurencieschopnosť, podporiť hospodársku odolnosť a naďalej zabezpečovať makroekonomickú a finančnú stabilitu. V odporúčaní sa konkrétne vyzýva na:
Správa o mechanizme varovania
Správa o mechanizme varovania slúži ako nástroj na kontrolu a identifikáciu potenciálnych makroekonomických nerovnováh, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť hospodárstvo jednotlivých členských štátov alebo EÚ ako celku. Správa je východiskovým bodom ročného cyklu postupu pri makroekonomickej nerovnováhe, pričom sa v nej zdôrazňuje, pre ktoré členské štáty bude potrebné vypracovať hĺbkové preskúmanie s cieľom identifikovať prípadné nerovnováhy. V roku 2025 sa hĺbkové preskúmania vypracujú pre deväť členských štátov, ktoré boli v roku 2024 identifikované ako štáty s nerovnováhami alebo nadmernými nerovnováhami: Cyprus, Grécko, Holandsko, Maďarsko, Nemecko, Rumunsko, Slovensko, Švédsko a Taliansko. V tohtoročnej správe o mechanizme varovania sa dospelo k záveru, že vzhľadom na osobitné riziká novovznikajúcich nerovnováh je v prípade Estónska opodstatnené dodatočné hĺbkové preskúmanie.
Návrh spoločnej správy o zamestnanosti
Návrh spoločnej správy o zamestnanosti potvrdzuje, že trh práce EÚ je naďalej pozoruhodne odolný. Miera zamestnanosti v EÚ dosiahla v roku 2023 rekordne vysokú úroveň 75,3 % a v druhom štvrťroku 2024 narástla na 75,8 %. Miera nezamestnanosti zároveň v roku 2023 klesla na historické minimum 6,1 % a tento trend pokračoval aj v roku 2024. Produktivita práce sa po výraznom spomalení v rokoch 2010 až 2019 naďalej spomaľovala aj v roku 2023. Keďže došlo k zmierneniu inflačných tlakov, reálne mzdy sa v druhej polovici roka 2023 začali zotavovať. Tento pozitívny trend však ešte nedokázal v plnej miere vykompenzovať pokles kúpnej sily za predchádzajúce roky. Rozsiahly nedostatok pracovnej sily a požadovaných zručností naďalej brzdia rast produktivity, inovácie a konkurencieschopnosť. V marci 2024 Komisia predložila akčný plán na riešenie nedostatku pracovných síl a požadovaných zručností, ktorý vychádza z existujúcich iniciatív a určuje nové opatrenia, ktoré majú realizovať EÚ, členské štáty a sociálni partneri. V spoločnej správe o zamestnanosti na rok 2025 sa v súlade so zásadami rámca sociálnej konvergencie uvedenými v novom rámci správy hospodárskych záležitostí naďalej kladie silný dôraz na zamestnanosť, zručnosti a sociálne aspekty v jednotlivých krajinách. V správe sa skúma aj pokrok v plnení cieľov do roku 2030 stanovených v akčnom pláne na realizáciu Európskeho piliera sociálnych práv. EÚ je na dobrej ceste k dosiahnutiu svojho hlavného cieľa, ktorým je 78 % zamestnanosť do roku 2030. Stále však treba dosiahnuť výrazný pokrok, aby sa 60 % dospelých každoročne zapájalo do vzdelávania a aby sa počet ľudí ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením znížil aspoň o 15 miliónov.
Podrobnosti:
Otázky a odpovede k druhej časti jesenného balíka európskeho semestra na rok 2025
Jesenný balík európskeho semestra 2025 – dokumenty
Hospodárska prognóza z jesene 2024
Koniec obsahu.
Pokračuj v menu alebo choď do inej sekcie.
Pokračovanie menu:
Copyright © 2025
Správa majetku KSK. Všetky práva vyhradené.
.
Koniec stránky.